Mijn reis

Vanaf mijn pubertijd ben ik bezig met mijn lichaam. Ik woonde in the middle of nowhere. Mijn middelbare school was 12km fietsen. Dat vond ik toen vet balen. Maar het hield mij goed op gewicht. Na die tijd heb ik altijd wel iets aan beweging gedaan. Met name hardlopen. Ongeveer 2x per week. Ik vond er werkelijk geen zak aan. Ik deed het puur om op gewicht te blijven. Ik rende me een ongeluk. Meestal 10km. Met de hond. Die vond het ook verschrikkelijk.

Ruim 3 jaar geleden heb ik krachttraining ontdekt. Jezus wat een verademing was dat! Niet vanwege het leuke karakter van de sport. Want ik zal eerlijk zijn, het woord ‘leuk’ is hier zeker niet van toepassing. Wel vanwege de effectiviteit! Wat ik heb gemerkt is dat je maar kort hoeft te trainen voor veel resultaat. Ook moet er minimaal 1 rustdag tussen je trainingssessies zitten, Daarom hoef je maar 2x per week 30-45 min te sporten. En klaar ben je.

Ik heb trouwens ook periodes dat ik niet train. Toch blijf ik dan op gewicht. Dat komt met name door de hond. Met Lennon loop ik iedere dag op een snel tempo: brisk walking. Super goed om op gewicht te blijven! Overigens zorgt deze beweging voor 30% voor dat strakke lichaam.

Wat is die andere 70% dan? Voeding! En wat een hypes vinden we op dit gebied. Je ziet zo nu en dan door de bomen het bos niet meer. Maar het speelt dus een ontzettend belangrijke rol. Ik heb een paar hypes gevolgd. Zo was ik een tijdje een Quinoa-kutje en biologisch dynamisch. En ik heb ook vaak genoeg te weinig gegeten. En met die lege maag ben ik geregeld naar de Appie gegaan. Gevolg? Vet veel slechte dingen kopen en thuis he-le-maal opeten. Mijn guilty pleasures zijn chocolade, spekkoek, gevulde speculaas. Pizza en wijntjes. Ik hou heel erg van wijntjes!

Ik ben nooit een aanhanger geweest van een speciaal dieet. Ik geloof niet in diëten. In mijn optiek werken diëten niet. Nooit. Waar ik wel in geloof is balans. En eten waar jij je goed bij voelt. Ik heb geleerd om volgens een aantal richtlijnen te eten. Dit zijn hele simpele richtlijnen die hun nut bewezen hebben. Hier noem ik er een paar:

  • Lees etiketten in de supermarkt. Kijk hoeveel ‘Koolhydraten’ er in een product zitten. Daaronder staat ‘’Waarvan suikers’. Koop geen producten met meer dan 5 gram suikers per 100 gram.
  • Probeer producten te kopen in de supermarkt die er zo uit zien als ze bedoeld zijn. Koop dus zo min mogelijk bewerkt voedsel.
  • Heb je toch altijd wat lekkers in huis voor je kinderen, partner of andere huisgenoten? Verander dan de plek van dit lekkers. Zo pak je minder snel op de automatische piloot iets.
  • Eet 16 uur achterelkaar niet. Eet je om 18.30 uur je avondeten? Ontbijt dan pas om 10.30 uur. Intermittent fasting is effectief voor gewichtsverlies en heeft diverse gezondheidsvoordelen.

En zo zijn er nog een aantal meer……. Benieuwd?

Mijn reis
Contact
Telefoon: 06-50877009
Adres
Pontsteiger 133
1014 ZP Amsterdam
KVK: 73427896
BTW: NL186874509B01