Afvallen met een plantaardig dieet, zoveelste hype of kern van waarheid?

Wie af wil vallen moet veel eiwitten eten ipv koolhydraten. Wie in spiermassa wil aankomen moet ook veel eiwitten eten. En deze eiwitten kun je het beste halen uit zuivel en vlees. Toch? Of toch niet? Er zijn steeds meer mensen die deze theorie achterhaald vinden. In de documentaire The Game Changers gaat James Wilks, voormalig UFC vechter, op zoek naar topsporters die zweren bij een plantaardig dieet.

Gezonde voeding is de laatste jaren meer een item geworden. De meningen hierover zijn erg verdeeld. Want hoe kun je nou precies meten wat welk voedsel met je doet? In The Game Changers komen mensen aan het woord die pleiten voor een veganistisch dieet. Zo lijkt ons gebit een gebit te zijn van planteneters. Daarnaast is ons darmstelsel erg lang, wat ook kenmerkend is voor planteneters. En het vitamine B12 tekort dan, wat meer voorkomt bij veganisten? Dat wordt als volgt verklaard; vroeger aten/dronken we zo nu en dan ook wat aarde/water waar deze vitamine in voorkomt. Dat is nu niet meer zo. En zelfs bij kippen komt tegenwoordig een vitamine B12 tekort voor, terwijl dieren (via de bacteriën in hun darmen) deze vitamine zelf kunnen produceren.

In de documentaire worden ook een paar (bloed)testen uitgevoerd bij 3 sporters. Zij krijgen alle drie een ander maaltje: 1 met beef, 1 met kip en 1 plantaardig. En wat blijkt? Het bloedplasma is vele malen troebeler bij de eters van beide vleesmaaltijden. Deze 2 heren kregen ’s nachts ook minder vaak en lang een erectie, wat te maken kan hebben met dit fenomeen.

Waar we sowieso niet omheen kunnen: plantaardige eten is beter voor het milieu en beter voor het dierenwelzijn. Daarnaast heb je een lager risico op hart- en vaatziekten bij een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groente, fruit en vegan vleesvervangers.

Vaak wordt beweerd dat je het beste kunt kiezen voor een vegan dieet wanneer je veel wilt afvallen. Dit dieet zou minder calorieën bevatten. Dit is uiteraard alleen het geval wanneer je producten kiest die niet teveel suikers bevatten! Alles bij elkaar opgeteld, kies ik voor 2/3 voor een plantaardig dieet. Heb jij hier ook interesse in, maar weet je niet goed hoe? Ik kan je helpen!

Afvallen met een plantaardig dieet, zoveelste hype of kern van waarheid?
Contact
Telefoon: 06-50877009
Adres
Pontsteiger 133
1014 ZP Amsterdam
KVK: 73427896
BTW: NL186874509B01